2012. január 12., csütörtök

Tetrafóbia -avagy egy kis számmisztika

Péntek 13. Mint tudjátok, a 13 nem egy szerencsés szám. Elég sok babona kötődik hozzá, pl. Amerikában nincs 13. emelet, vagy kórterem. Hallottam olyan babonát is, hogy valamelyik uralkodó vonattal utazott, és a szerelvény a 13. vágányra érkezett volna, de az uralkodó intézkedett, hogy helyezzék át. Én is ódzkodtam a 13. vágánytól a Keletiben (Pesten) kicsit, bevallom töredelmesen. Van egy kis babona bennem...

Itt, Ázsiában azonban a 4-es a szerencsétlen szám. Ugyanis a legtöbb ázsiai nyelvben a "4" -szó hangzása hasonló a "halál" szóhoz. (Korea, Japán, Kína). Ünnepnapokon, vagy betegség esetén a "4"-es számot igyekeznek elkerülni.
De a mindennapi életben is igyekeznek a 4-es számot elkerülni, ha lehet. Gyakran nincs 4. 13. vagy épp 14. emelet. (meg általában a 4-re végződő számoktól ódzkodnak, de a 40-esektől is helyenként). A 13 szerintem azért problémás, mert 3+1 az 4. De a 22 akkor miért nem? :D
Itt Koreában annyira durván nincs jelen a tetrafóbia, a 4. emeletet általában "F"-betűvel helyettesítik a liftekben. Viszont a kórházakban állítólag nincs 4. emelet. Ha egyszer olyan helyen járok, akkor meg fogom figyelni jobban.
Pl. ez a kép a labor liftjében készült. Koleszban viszont van 4. emelet, direkt liftbe szálltam, hogy megnézzem.
Viszont vicces, hogy Kínában azokat a mobilokat, amiknél a hozzá tartozó mobilszámban tartalmaz 4-es számot, olcsóbban adják. (hihihi, én számomban három 4-es is van, de jól járnék Kínában :D ).
Én bár kicsit hiszek a számmisztikában, de nem vagyok tetrafóbiás. (Viszont el tudom képzelni, hogy a kínai diákok a koliban mennyire ódzkodnak a 4. emeleti szobáktól.) A sors íróniája, hogy a a holdújév idén január 23-24-ére esik. És meg egy írónia, hogy Koreában a szerelmi ünnepek (Valentin-nap, Fehér nap stb.) mindig az adott hónap 14-ére esnek (minden hónap 14-én van egyfajta romantikus ünnep, amik inkább üzletnek számítanak). Bár ezen "szerelmi" ünnepek később jöttek, mint a tetrafóbia... Vagy ha a 4-es szerencsétlen szám, akkor valamivel ellensúlyozni kell?

8 megjegyzés:

  1. Ez nagyon érdekes, hogy ott keleten miért pont a négyes az a bizonyos "13-as". :D Én olyat hallottam, hogy a repülőkön, pl nincs 13-as üléssor. Majd legközelebb, ha úgy utazom, megfigyelem. :D

    VálaszTörlés
  2. Nyáron majd én is megnézem jobban. Erről még nem is hallottam. DE a katonai gépeken, hadihajókon is igyekszik kerülni a 4es számot :).

    VálaszTörlés
  3. Én Japánban (eddig) nem tapasztaltam ezt a tetrafóbiát, simán van 4. emelet stb. Elvileg a 9 sem túl szerencsés, mert a kiejtése megegyezik a 苦-val, bár ezzel kapcsolatban sem tapasztaltam eddig semmiidegenkedést. Lehet, hogy inkább csak az időseknél van meg ez a babona?
    (Japánul ezeket a szerencsétlen számokat imikazu-nak 忌数 hívják)

    VálaszTörlés
  4. 九 ku (kjú) "kilenc" =  苦 ku "szenvedés"

    VálaszTörlés
  5. Erről nem hallottam. Tuti csak az időseknél van, de láttam már egyik szállóban, hogy hiányzik a negyedik emelet... De itt Koreában csak "F"-el jelölik a 4. emeletet legtöbb helyen.A kilenc, mint szerencsétlen szám? Erről még nem hallottam...

    VálaszTörlés
  6. Bár ahogy nézem, Japán kicsit más kultúra, mint Korea. Pl. nincs holdújév, míg a legtöbb távol-keleti népnél megvan. Egyszer szívesen eljutnék Japánba, csak úgy kíváncsiságból :))).

    VálaszTörlés
  7. Sajnos a holdújévet csak a kínai negyedben vagy a helyi mongol közösségben tartják :(
    Nem tudom, hogy Koreában is van-e ilyen, de itt a naptárakban minden napnál feltüntetik, hogy szerencsés vagy szerencsétlen nap. Pl ma a "szembunyicsi" (先負日) van, aminél a délelőtt szerencsétlen (凶), de a délután szerencsés (吉).

    VálaszTörlés
  8. Van, most pl. egy hosszú hétvége volt :).

    VálaszTörlés